maandag 27 augustus 2007

V Campeonato Mundial de Baile de Tango

Allereerst het belangrijkste nieuws: ik ben weer oom geworden! Ik heb er een neefje bij, Olivier Padt. Moeder en zoon maken het prima, zij het dat Olivier (en dat zal zijn vader als rasechte wielrenner plezier doen) met een gebroken sleutelbeen ter wereld is gekomen. Jammer dat ik zo ver weg ben en het niet van dichtbij kan meemaken, maar de techniek staat voor niets en via Skype heb ik gelukkig Olivier al mogen bewonderen.


Verder heb ik vorige week heel aangenaam gelunched met Niek Boot in het restaurant van de Duitse club op de 29ste verdieping. Niek is een kennis van Henk, dus de introductie verliep probleemloos. Hij is directeur van een sleepvaartbedrijf en zit hier al sinds 1988. We hadden afgesproken op zijn kantoor, dat in dezelfde straat als het werk van Karina bleek te zitten. Vanuit het restaurant is het uitzicht verschrikkelijk goed, en daarnaast was het ook nog eens heel gezellig. Niek heeft me weer een hoop wijzer gemaakt en me een aantal nuttige contacten aan de hand gedaan. Ook hier weer: wordt vervolgd. Grappig genoeg bleek Niek trouwens letterlijk hier om de hoek te wonen!

Vorige week zondag hadden Karina en ik een van onze inmiddels traditionele laten-we-naar-de-dierentuin-gaan-en-daar-aangekomen-blijkt-de-rij-enorm-lang-dus-laten-we-maar-iets-anders-gaan-doen-zondagmiddagen. Aan de overkant van de straat bleek in La Rural (de RAI van Bs As) het WK Tangodansen net begonnen. De toegang was gratis, dus waarom niet? We bleken in de voorrondes van het onderdeel Salon-Tango beland te zijn. Nooit geweten, maar Tango kent vele varianten http://en.wikipedia.org/wiki/Tango_(dance). Zo zijn daar bijvoorbeeld naast de al genoemde Tango Salon de Tango Milonguero (Karina's favo), Tango Liso, Tango Orillero en het oud-Argentijnse Tangootje met verlos. Belangrijkste kenmerk van de Tango Salon is dat het een meer formele variant is waarbij de vrouw vrijwel constant in een hoek van 45 graden tegen de man aanhangt. Let bijvoorbeeld even op de dame uiterst rechts op de foto, die zit er duidelijk op. Grappig om te zien. Omdat het om de voorronden ging was het rijp en groen door elkaar, van 60+ tot 20- en van goed tot iets minder goed. Maar erg leuk om te zien, zelfs zo leuk dat het ons wel een plan leek om afgelopen weekend ook de finale te gaan bezoeken. Maar dan wel van het Tango Escenario, de meer spectaculaire variant.

Zo gezegd zo gedaan. Dus een beetje rondgevraagd hoe en wat rond de kaartjes. Het bleek dat de kaartjes vanaf 's ochtends 10 uur gratis afhaalbaar waren bij de boleteria van La Rural. Omdat ik geen idee had hoe populair het evenement was, leek het naar best Hollands gebruik verstandig om iets eerder te gaan om zeker te zijn van plaatsbewijzen. Om 9:10 pakte ik dus de taxi en om 9:20 arriveerde ik bij de Boleteria. Er leek niets aan de hand, een paar mensen, dus die kaartjes zaten in de zak. Maar..... die paar mensen stonden bij het hoekje, en de rij bleek zich aan de andere kant van die hoek te bevinden en behoorlijk lang te zijn. Zie foto voor details. Gelukkig had ik iets te lezen meegenomen ('De schaamte voor links' van Zwagerman, cadeautje van mijn intelectuele vriend Koen), dus de twee uur die ik uiteindelijk in de rij heb doorgebracht vielen uiteindelijk nog wel mee. En: de felbegeerde tickets zaten uiteindelijk echt in de zak. En toen bij thuiskomst bleek dat Karina ook nog eens een champagneontbijtje had klaargezet (met churros!) was het leed snel geleden.

's Avonds togen wij weer naar La Rural, waar al mijn vrienden van die ochtend ook weer waren. Nog een keertje in de rij staan dus (in het Spaans: hacer cola), maar het uurtje dat dat duurde viel me in vergelijking met eerder dik mee. En uiteindelijk waren we binnen en hebben genoten (echt!) van het geboden spektakel. Internationale bezetting binnen de 17 finaleparen, tot en met een behoorlijk struise Russische aan toe. Verder Colombia, Japan, Chili en veel Argentijnen. Na de 17 paren waren Karina en ik het roerend eens: het derde paar was het beste. En gelukkig bleek de jury het met ons eens, zodat we tevreden nog een afzakkertje (Fernet met Coca Cola) in La Viruta konden gaan halen. Al met al erg geslaagd!

Omdat ik heel goed begrijp dat iedereen nu brandt van nieuwsgierigheid heb ik een door mij gemaakt filmpje van de winnaars op Youtube gezet: http://www.youtube.com/watch?v=C2dbuUHjhoU. En een iets profesionelere uitvoering: http://www.youtube.com/watch?v=EWuRareh570

Ook grappig: vorige week Zwartboek hier in de Bios gezien. De film is hier vorige week in premiere gegaan, en het was erg grappig om al dat Nederlands te horen. Best een goede film trouwens. Ik heb in de feestscene nog gezocht naar de reflectie van Kees Torn in de winkelruit, maar tevergeefs.

Op de agenda:

- 8 September Julio Bocca, Argentijns balletdanser die met zijn afscheidstournee bezig is. Wilde Karina erg graag naar toe, en na het Tango-verhaal had ik het kaartjes regelen lekker in de vingers, dus dit ook maar geregeld. Karina was in ieder geval erg aangenaam verrast.
- Wedstrijdje Independiente. Heb weer contact met mijn Argentijnse vriend Fede, en binnenkort gaan we een wedstrijd meepikken. Na 4 speelrondes staat Independiente ongeslagen (4 keer winst) bovenaan, dus wellicht wordt het nog een mooi seizoen.

Allemaal veel plezier en we Skypen! En let op: ik heb een paar berichten naar onderen het eerste Argentijnse recept toegevoegd.....

1 opmerking:

Pronkjuweel zei

Nou Duc, dat werd wel weer ens tijd he, want de mensen zonder skype en al die moderne dingen hebben mooi het nakijken en blijven verstoken van enige ontwikkeling daar in Argentinie. Leuk dat het zo klikte met Niek Boot en lachen dat hij bij jullie om de hoek woont, hij schijnt een schitterend terras te hebben en mochten we ooit in Argentinie terechtkomen dan moeten we daar in ieder geval een borrel nuttigen, hoop dat je wat aan zijn contacten hebt en dat je snel een leuke baan vindt. Ik denk trouwens dat er velen met je illen ruilen, 2 uur in de rij en daarna een champagne-ontbijt, lijkt me een goeie deal. Zwartboek hebben wij op DVD, was hij bij jullie spaans ondertiteld ? En last but not least, nog gefeliciteerd met je knappe neef, het is werkelijk een knap gozertje met een bos donker haar waar menigeen jaloers op kan zijn. Wij gaan a.s. weekend weer met de broer en zussen Pronk op stap, dus dat wordt weer helemaal gezelli en het weer schijnt ook aardig te worden, ach, ieder krijgt wat hem toekomt. X voor jullie en tot mails XKa