maandag 13 augustus 2007

Argentijnse Streekgerechten deel I: Quipe


Mensen die mij kennen weten dat ik normaal gesproken als men mij vraagt hoe ik het maak antwoord: 'dat zeg ik niet, want dan ga jij het ook maken!'. Maar gelukkig ligt die tijd nu ver achter me. Met trots presenteer ik dan ook het eerste echte Argentijnse streekgerecht waar ik kennis mee gemaakt heb: Quipe. Lijkt nog het meest op Falafel, maar waar bij falafel de echte smaak het meest in de saus en garnituur zit, heeft Quipe van zichzelf wat meer sabor. Maar: sausje van aubergine en citroensap is een absolute aanrader. Welnu, hoe al dit lekkers te maken? Als volgt:

Ingredienten: 300 gram trigo burgol (dat zoek ik nog wel even na, is een soort van couscous, of op z'n minimumst een soort van grof meel. Op het pakje staat Trigo Burgol Libanes, dus dat zegt ook wat. Iemand tips?), 300 gram gehakt, 2 teentjes knoflook, 2 eetlepes Peterselie (best veel dus), 4 eetlepels verse munt (nog meer zelfs!), 1 beetje pikant (hier gebruiken we aji, een soort van gedroogde Spaanse peper), beetje margarine, lenteuitjes, 1 gewone ui.

Werkwijze: Stop de trigo burgol in een kom met een kopje gekookt water om te laten wellen (10 minuten, maar hou rekening met het tijdverschil!). Mix/Meng/Hussel de peterselie, munt, ui (zeer fijn gesnipperd), zout, beetje peper, de aji (of andere pikant) en het vlees, totdat alles helemaal onherkenbaar geintegreerd is tot een groot geheel. Vanaf hier gaat het 2 kanten op: van een helft maak je een vierkante (of rond, of hoe dan ook) dunne (1cm) platte schijf. Versnipper een beetje boter en verspreid dit over de schijf. Maak met een mes een oppervlakkig driehoekpatroon in de schijf. Doe dit geheel in de oven (op bakpapier oid) en laat het een minuutje of 20 staan tordat het gahakt helemaal gaar is.
Als het goed is heb je nu nog 1 helft over. Maak van deze helft kleine balletjes waar je met je vinger een gaatje inmaakt, omdat ze nog gevuld gaan worden. Vul de balletjes met een mix van gekookte een klein beetje gewelde trigo burgol, het restant van de munt, knoflook, gehakt, en lenteuitjes. Dit is waarom je een recept altijd eerst helemaal moet lezen voordat je begint: je moet dus een beetje trigo burgol, munt, knoflook, gehakt en lenteuitjes bewaren om dit te kunnen doen. Sluit na het vullen de balletjes en frituur ze tot ze gaar zijn. Uit de frituur opvangen in keukenrol, en eventjes uit laten lekken.

Erg lekker bij bovenstaande is puree van aubergines. Aubergine op een pitje of in de oven helemaal zwart laten worden totdat ie helemaal zwart is (dit kan echt iedereen). Schil weghalen en het vruchtvlees prakken en mixen met knoflook, peterselie, citroensap, olijfolie, peper en zout.
Laat me weten hoe het bevalt!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Burgol is geplette, gestoomde en geroosterde gebroken tarwe. Is zowel grof als fijngemalen te koop.

http://www.fourlangwebprogram.com/fourlang/nl/esnl_Verduras_y_Legumbres.htm

Groet,
Lex M.

Unknown zei

Toch jammer dat de link half wegvalt. Nieuwe poging. Zelf even allemaal de line-breaks weghalen en tot 1 complete link smeden.

http://www.fourlangwebprogram.com/
fourlang/nl/
esnl_Verduras_y_Legumbres.htm