donderdag 26 juli 2007

Otra noche en la Viruta

Een van de leukste CDtjes van mijn laatste tijd is 'Dos', van Otros Aires (http://en.wikipedia.org/wiki/Otros_Aires). Soepele Electrotango die lekker wegluistert. Mijn favoriete nummer van de CD is 'Otra noche en la Viruta'. Mooie doorrookte stem die vertelt over een avondje tango in de bar die La Viruta heet. Dat wilde ik wel eens meemaken, dus na een weekje zeuren bij Karina was het gisteravond zover: una noche en la Viruta. Karina had me al gewaarschuwd dat het misschien iets anders was dan ik me had voorgesteld, en daar had ze achteraf absoluut gelijk in. La Viruta bleek een soort van hele grote buurtkelder met schrootjesplafond in het Armeense gemeenschapscentrum waar een dikke 200 mensen op dat moment simultaan-salsa-les aan het volgen waren. Oef. Maar: na afloop van de salsales werd het licht gedimd en er een soort van arenaatje gevormd, waar de tangoleraren en -leraressen (in vrijetijdskleding) bij wijze van opening hun kunsten vertoonden. Eerste nummer: 'otra noche en La Viruta'. En ondanks dat ik er geen verstand van heb; volgens mij zaten ze erop. Na 10 minuten was het welletjes, stopte de boel en kon het tango-linedancen beginnen. Mooi moment om een andere kroeg (Carnal) op te zoeken. En zo werd het toch nog een leuke avond.

Vorige week vrijdag, 20 juli, was het hier 'dia del amigo'. En dat betekent ook daadwerkelijk wat. Dit jaar was het de beurt aan Karina om eea te organiseren. Omdat ik toch de tijd had heb ik gekookt (thaise kokos-kippensoep en echte sate) en daarnaast haar vrienden getracteerd op hun eerste Daco Bogaard Quiznight Experience (c). Het was gezellig, en mijn Canadese vriend David van mijn talenschool heeft nu de bijnaam 'Wikipedia'. Winnaars: Dante, Patrica ('Pato') en David ('Wiki'). Tweede plek Gisele ('Gi') en Marcela ('Machu'). Laatste: Karina ('Kary'), Gabriel en Pilar ('Pili').

Afgelopen week ben ik geswitched van lerares. Via Ron uit Bariloche kwam ik in aanraking met Maria, waar ik nu 4 keer per week 2 uur les van krijg. Veel beter. Ik ben met een flinke dosis gezonde overmoed begonnen aan het lezen van echte literatuur: 'Relato de un naufrago' van Gabriel Garcia Marquez. Dat leek me na het kijken van een italiaans gesproken film met spaanse ondertitels (el tigre en el nieve, ****) wel haalbare kaart. En: so far, so good.

Speciaal voor de muziekliefhebbers onder de lezers: ik heb de afgelopen weken een hoop geleerd over Argentijnse muziek. En dat is leuk. Het grappige is dat er eigenlijk zonder uitzondering parallelen zijn met Nederlandse muziek. Zo zijn daar bijvoorbeeld mijn favorieten, Los Autenticos Decadentes (http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Aut%C3%A9nticos_Decadentes). Echte feestmuziek a la Rowwen Heze; aanraders zijn hun eerste hit 'Veni Raquel' (Kom hier Raquel), 'Con una rubia en el avion' (Met een blondine in het vliegtuig) en 'Diosa' (godin). Maar eigenlijk is bijna alles leuk van ze. En emule is geduldig, nietwaar?

Een andere lokale held is (of eigenlijk was, want veel te vroeg overleden na een auto-ongeluk), 'el potro' Rodrigo Bueno (http://es.wikipedia.org/wiki/Rodrigo_Bueno). Volgens mijn huidige informatie het best te omschrijven als een soort van fysiek aantrekkelijke Andre Hazes. Iedereen kent de teksten. Was een hele grote meneer hier, en zijn grootste hit 'la mano de dios' gaat (inderdaad!) over Maradona. Ook leuk: 'Soy Cordobes' (want hij kwam uit Cordoba) en 'ocho cuarenta'. Voor de fijnproevers: dit is geen cumbia maar heet cuarteto.

Andere namen: Gilda (http://es.wikipedia.org/wiki/Gilda_%28cantante%29), een mix van Saskia zonder Serge en Connie van den Bos (Sjaak, dank voor al je muziek; ik luister er verdacht vaak naar!) met de knaller 'fuiste'. Dit is wel cumbia trouwens! La mona Gimenez (de aap Gimenez, zie de vorm van zijn gezicht) is het grote voorbeeld van el potro Rodrigo. Charly Garcia (http://en.wikipedia.org/wiki/Charly_Garc%C3%ADa) is het gezicht van de Argentijnse muziek. Speciaal voor de dames is nog het vermelden waard de persoonlijke favoriet van Karina, Chichi Peralta, een Juan Luis Guerra-kloon.

En last but not least is het misschien wel leuk om te weten, en anders is het wel aardig om te vertellen, quiznighters opgelet hier, het nummer Adios Nonino. In Nederland bekend in de tranentrekkende uitvoering van Carel Kraaijenhof op het huwelijk van Willem Alexander (hier: Guillermo Alejandro) en Maxima. In Argentinie is het nummer echter vooral bekend als tune van een zogenaamde telenovella uit de jaren 90; een soort van goede tijden, slechte tijden. Achter het huilen van Maxima gaat dus misschien wel iets heel anders schuil dan het toentijdse gemis aan haar vader.......

Morgen naar de dierentuin. Zal mij benieuwen!

5 opmerkingen:

Pronkjuweel zei

hoi!! leuk dat er weer nieuws is. dat boek van marquez...is de ned. titel..leven om het te vertellen? staat bij mij in de boekenkast, dus liefhebbers mogen het lenen om te lezen!
bij jullie al iets warmer? bij ons schijnt het iets droger te worden!!!en nog een par dagen, dan vertrekken wij naar la douce france met de fam. van spanning..hen er zin in.
groeten vanuit bussum, waar alles gewoon zijn gangetje gaat. henny.

Pronkjuweel zei

Kijk, dit zijn de berichten waar we op zitten te wachten en je ziet ook meteen wie er de meeste tijd hebben hier, jawel Henny en ondergetkende, maar dat bomt niet, wij houden het contact gaande. Morgen een bezoekje n
aan het UWV, ben benieuwd wat ze me nu weer op de mouw gaan spelden en hoe genezen ik voor deze medicijnman- vrouw ben. Je hoort ervan.Dat dansen van jullie leek me aardig, maar de dierentuin spreekt mij toch meer aan, kan ook de leeftijd zijn. Ga me nu bezig houden in de keuken en tot gauw maar weer Dikke kus van Us (Henk, Karin,Sanne)

Harm zei

Ha die Daco! De nieuwe web-outlook is veel beter. Mijn complimenten. En ook de verwijzingen maken veel duidelijk.

Maar waarom wil je naar een bar die 'La Veruta' dat vrij vertaalt 'schaafsel' betekent? En zeker als 'je meisje' dan ook nog zegt dat 't niks is! Dan wordt 't toch geen avondje slijpen.

Maar je bent en blijft een vent! Moet alles zelf mee maken.

Quiznight en Argentinie?! Je kiest wel makkelijke slachtoffers.

Word je ooit eens volwassen?

Unknown zei

Hai Daco! Ik heb eigenlijk nooit gedag gezegd toen je vertrok, dus vandaar toch even een kort berichtje! Ik vind het super om te zien hoe je daar nu helemaal aan het inburgeren bent en dat je de move gemaakt hebt. Heel veel geluk maar dat zit volgens mij wel goed! Groetjes, Leonie Kerkelaan

Arthur Noniem zei

deze is eigenlijk meer voor Leonie: volgens mij heb je nu nog steeds niet gedag gezegd...