maandag 8 oktober 2007

San Miguel de Tucumán, of Argentijns rekenen

Afgelopen weekend stond in het teken van de verjaardag van Lucia, het petenichtje van Karina. We vlogen dus op vrijdag naar Tucumán, en werden onthaald met de reeds bekende asado. Op zaterdag een beetje rondgekeken in het centrum, en zondag was het dan zover: de verjaardag van Lucia. Omdat Stella en Alberto tot de notabelen van Tucumán behoren, is een besloten feestje thuis geen optie. Er werd dus flink uitgepakt. Feestzaal gehuurd, 7 taarten gemaakt en/of gekocht, een heel arsenaal aan kindervermaak ingehuurd (zie foto's), en een complete 4 gangenmaaltijd voor alle gasten (ik schat een stuk of 70 volwassenen) geregeld. Het geheel begon om 2 uur 's middags en duurde tot 7 uur. Anders dan Holland maar leuk om mee te maken.


Maandag weer een rustig dagje, en dinsdag het werk van Karina. 32 kinderen in het parlement van Tucumán om voorstellen voor projecten te bespreken en te stemmen over welke er in Buenos Aires gepresenteerd gaan worden. Toch wel even anders dan bij ons: 32 kinderen (van 12 tot 17 jaar), waarvan 18 meisjes, waarvan er 3 zwanger waren. Dit land heeft dus hele andere problemen dan wij. Dinsdagavond op het gemakje weer teruggevlogen naar Buenos Aires en de draad weer opgepakt.

De oplossing van het quizje: uitgenodigd waren Stella (zus), Alberto, Marga (moeder), Alberto 2, Carolina (zus), Gaston (broer), Mariela, Abuela, 2 vrienden, Karina en ik. Het goede antwoord was dus 12. En er was genoeg eten. Men heeft mij uitgelegd dat het voor een asado normaal is om met 500 gram p.p. te rekenen, en dan nog een beetje extra voor om te zorgen dat er zeker niet te weinig is...... Het goede antwoord is dus helaas niet gegeven, dat biertje hou ik dus nog even in mijn zak.


Verder afgelopen vrijdag in Buenos Aires la noche de los museos. Een soort van Uitmarkt, maar dan niet beperkt tot 1 wijk. Alle musea in Buenos Aires waren geopend tot 2 uur 's nachts, en op veel plekken waren optredens. Wij hebben eerst gekeken naar een kinderorkest uit Villa 31, de sloppenwijk. Daarna naar de engelse toren voor wat optredens, en uiteraard naar het huis van Carlos Gardel voor wat live tango en electronic tango. Geëindigd in la Catedral, normaal gesproken een soort van Milonga maar nu thuis van wat experimenteel theater. Boeiende avond.

De superclasico, River-Boca, is afgelopen zondag geëindigd in een 2-0 overwinning voor de millonarios. Ondanks het 2-1 verlies tegen Newell's Old Boys staat Independiente nog steeds bovenaan, maar het wordt spannend......

Op de agenda:

- Een lang weekend in Mar de las Pampas (http://www.mardelaspampas.com.ar/) in verband met de nationale feestdag op maandag de 15e. Vraag me niet waarvoor deze keer trouwens.
- De week van de 15e ga ik een paar keer op schilderijen passen: er is een expositie waar een Nederlandse schilderin ook exposeert, en zij heeft een aantal andere mensen (waaronder ik dus) ingeschakeld om ook een paar uur bij de lijsten te zitten.
- De 19e is het grote event van Karina (i.s.m Unicef). Een kleine 300 kinderen uit heel Argentinië komen die dag bijeen in het congres om te discussiëren over thema's die ze graag politiek aangepakt zouden willen zien.

2 opmerkingen:

Pronkjuweel zei

Het is toch wel een andere wereld hoor waar jij nu zit, wij passen hier op kinderen en kijken naar schilderijen en ik krijg het idee dat het daar net andersom is. Volgens mij is het trouwens ook een schilderes zo.n dame die kan schilderen en geen schilderin, het is ezelin, maar dat moet je niet tegen haar zeggen, want dan hoef je meteen niet meer op te passen. Over dat biertje wil ik het ook nog wel ff hebben, ik vind wel dat ik er erg dicht bij zat, dus dat biertje eigenlijk wel heb verdiend. De kinderfoto's ontbreken bij mij op de computer, maar misschien ligt dat wel aan onze apparatuur, alhoewel we er verder geen last van hebben. Hier gaat verder alles zijn gangetje en mijn spaans is na 2 lessen nog net zo beroerd als daarvoor, maar ik heb nu een overhoorprogramma en wie weet krikt dit in ieder geval mijn woordkennis wat op.Veel plezier op jullie weeknedje weg, ziet er goed uit, en ook wij gaan een paar daagjes naar Belgie op 5 km. afstand van Maastricht, dus dat is ook geen straf. Garoente daar van je aller- aller- allerliefste PEETtante XKa

Arthur Noniem zei

daarbij vallen onze verjaardagsfeestjes in het niet...
groetjes Mariska